Bibliotecile Arduino sunt ca niște extensii sau „plugin-uri” software care îți permit să interacționezi ușor cu diverse componente hardware, fără să scrii tot codul de la zero.
Imaginează-ți că vrei să controlezi un afișaj LCD, un senzor de temperatură sau un modul Wi-Fi — în loc să scrii tot codul necesar pentru comunicare cu acel dispozitiv, folosești o bibliotecă care are deja toate funcțiile bine puse la punct. Majoritatea bibliotecilor Arduino sunt open-source, deci le poți studia, modifica sau chiar crea propriile versiuni!
Fișiere .h și .cpp cu cod C++
Clase și metode care simplifică interacțiunea cu hardware-ul
Exemple de cod pentru testare sau învățare
Uneori documentație integrată
Simplifică munca — nu mai trebuie să înveți protocoale complexe de comunicație.
Economisești timp — focus pe proiect, nu pe cod de nivel jos.
Ajută în testare — vin adesea cu sketch-uri demo.
Claritate — codul tău rămâne organizat și ușor de înțeles.
Există două metode principale:
Prin Library Manager (varianta simplă)
Deschide Arduino IDE.
Mergi la Tools > Manage Libraries...
Se deschide fereastra Library Manager.
Caută biblioteca dorită (de exemplu: „TM1637"). Este cel mai probabil să găsești mai multe versiuni, ceea ce înseamnă că va fi necesar să o selectezi pe cea adecvată aplicației tale. Unele biblioteci Arduino sunt actualizate frecvent sau dezvoltate de mai mulți autori. De aceea, atunci când cauți o bibliotecă (în Library Manager sau manual), e important să: verifici compatibilitatea cu tipul de placă și versiunea IDE folosită, alegi versiunea recomandată în documentația proiectului tău .ino, citești descrierea și changelog-ul bibliotecii, pentru a vedea ce funcții au fost modificate sau adăugate. Atunci când vom utiliza o bibliotecă pentru programele pe care urmează să le prezint, voi specifica despre care este vorba. De exemplu, în cazul afișajului ce utilizează circuitul integrat TM1637, vom folosi biblioteca TM1637 by Avishay Orpaz.
Apasă Install lângă rezultatul dorit.
Varianta aceasta este cea recomandată pentru începători – instalare directă, fără fișiere externe.
Manual – din fișier .zip
Descarcă fișierul .zip al bibliotecii de pe GitHub sau site-ul oficial.
În Arduino IDE, mergi la Sketch > Include Library > Add .ZIP Library...
Selectează fișierul și IDE-ul o va instala automat.
Ideal pentru biblioteci mai puțin cunoscute sau versiuni personalizate.
După ce ai instalat biblioteca, e nevoie să o incluzi în sketch-ul tău:
#include <NumeBiblioteca.h>
Acest lucru permite accesul la funcțiile și obiectele din bibliotecă. De exemplu, pentru TM1637:
#include <TM1637Display.h> //permite acces la elementele din bibliotecă
TM1637Display display(CLK, DIO); // creare obiect cu pinii corespunzători
Apoi pot fi folosite metode precum: display.showNumberDec(1234); pentru a afișa un număr pe display.
O bibliotecă Arduino este, în esență, un set organizat de fișiere care definesc funcționalități reutilizabile. Iată ce conține de obicei:
Fișierul principal .h (Header)
Declară clasele, funcțiile, variabilele și constantele folosite în bibliotecă.
Este „poarta de intrare” — când faci #include <NumeBiblioteca.h>, acesta e fișierul încărcat.
Fișierul .cpp (Implementare)
Aici se definește comportamentul metodelor din fișierul .h.
Este locul unde se scrie „magia” — adică logica de funcționare reală.
void MySensor::begin() {
// inițializează senzorul
}
float MySensor::readTemperature() {
return analogRead(A0) * 0.1; //exemplu simplu de citire a temperaturii
}
Folderul examples
Conține sketch-uri demo care arată cum se utilizează biblioteca.
Ideal pentru învățare rapidă și testare.
Fișierul library.properties
Un fișier text care oferă metadate despre bibliotecă:
Nume, versiune, autor, licență, URL, etc.
Este necesar pentru ca biblioteca să fie recunoscută corect de Arduino IDE.
Exemplu:
name=MySensor
version=1.0.0
author=X
sentence=Bibliotecă pentru citirea senzorului X.
paragraph=Permite citirea temperaturii și umidității.
category=Sensors
Alte fișiere posibile
keywords.txt: evidențiază sintaxa în IDE cu culori.
README.md: explicații suplimentare pentru utilizatori.
Fișiere de test sau documentație HTML/PDF.